Wednesday 18 June 2014

Bicara semalam

Pengalaman indah adalah yang sedikit penceritaannya namun berbekas di jiwa sampai ke hujung nyawa, saya punya cita-cita yang sangat tinggi namun tidak setinggi dengan pendidikkan saya, aaah.. lupakan pengalaman yang mengecewakan bangkit dengan kenyataan yang membahagiakan. pertama kali saya berjinak ke dalam dunia fotografi apabila minat saya terhadap gambar-gambar di majalah memukau keinginan saya untuk menghasilkan karya yang terbaik, Allah itu Maha mengetahui, diam saya memanjatkan harapan agar suatu hari nanti akan saya milik kamera DSLR (digital refleks kanta tunggal atau digital single-lens reflex camera), entah apa yang memujuk hati encik suami hingga berlembut hati membelikan kamera buat isterinya. itulah pengalaman yang terindah buat saya. setiap saat tidak akan saya bazirkan tanpa ilmu dunia kamera,

jadi di sini saya berkongsi karya saya ya, semoga dapat menarik minat jiwa-jiwa yang membaca mencipta seni bukan hanya melalui penulisan sebaliknya mengembangkan dengan pelbagai cara dan kreativiti. Tiba-tiba teringat saya suatu kisah pada awal pembabitan saya di dalam dunia fotografi,  di sebalik keasyikkan bergambar saya pernah dimarahi oleh seorang lelaki tua yang mana tidak mahu gambarnya di rakam, ketika itu saya cuba rakam secara curi-curi untuk mengisi ilmu dalam genre fotografi jalanan, mujur saya ada sedikit kebijaksaan menyimpan jauh gambar lelaki itu di antara ratusan gambar yang tersimpan di dalam kamera, yelah... dalam keadaan marah kononnya, sipulan tak mahu melihat gambarnya yang sudah di rakam, sebaliknya terus meninggikan suara mencari salah saya, dan bila di amati kami yakin lelaki tua itu hanya sekadar mahu mencari sebab agar kami membayar kepadanya supaya dia berhenti dari terus membuat kecoh. nah... taktiknya di kesan akhirnya pergi dengan tangan kosong. Bukan mudah sebenarnya untuk menghasilkan karya yang bermutu, pasti ada cabaran yang bakal menunggu. namun andai sudah minat, lautan dalam sanggup di renang juga... inilah sebahagian daripada travelog pengalaman saya dalam dunia kamera. semoga banyak lagi pengalaman yang bakal di kongsi nanti... Insya- Allah.

No comments:

Post a Comment